Over mij

Ik ben Fran-Jeanne Polders en werk sinds de jaren 80 met kinderen. In de jaren 80 en 90 vooral op buurthuizen, speelzalen en kinderdagverblijven in Rotterdam. Een smeltkroes van veel culturen, veel geleerd als beginnend werker, een mooie tijd. Vanaf 2002 tot en met 2017 werkte ik als ambulant begeleider in Dordrecht voornamelijk op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, voorscholen en kleuterklassen.

Ik observeerde en begeleidde kinderen met een taal/ spraak achterstand al dan niet gecombineerd met ontwikkelingsachterstand of gedragsproblemen. Mijn passie ligt met name bij het begeleiden van kinderen met een minder voor de hand liggende ontwikkeling en kinderen die extra aandacht nodig hebben.

Van 2018 tot 2020 werkte ik bij een zorginstantie en begeleidde daar kinderen met een beperking. In oktober 2018 ben ik naast mijn werk bij de zorginstantie gestart met ‘Op naar Polders’. Ik heb door mijn werk als ambulant begeleider gezien dat één – op - één begeleiding, afgestemd op het kind, dus begeleiding op maat, een kind verder kan helpen in de ontwikkeling en net dat extra zetje kan geven dat soms nodig is. Daarnaast kan ik, als dat gewenst is, meekijken en meedenken met ouders/ verzorgers en advies geven. Ik heb goede contacten met netwerkpartners.

In augustus 2019 heb ik de training Leespraat gevolgd en regelmatig bijgeschoold. Een integrale methode voor het lezen en leren praten voor kinderen met Down Syndroom en andere kinderen die voor hun taal/ spraak ontwikkeling gebaat zijn bij een methode gebaseerd op visuele ondersteuning en kleine stapjes. En werk er sinds september 2019 mee.

Sinds 1 maart 2020 werk ik volledig als ZZP' er. Ik heb inmiddels mijn kennis uitgebreid met de verdiepingscursus van Leespraat en de rekenlijn en voorbereidend rekenen trainingen.

Regelmatig volg ik studiedagen van Stichting Downsyndroom zoals: Stimuleren van cognitieve vaardigheden, Meedoen in groep 3 op naar groep 3, Dysfatische ontwikkeling en Een kind met downsyndroom in de klas.

In oktober 2023 heb ik na korte workshops de verdiepingscursus van Geef me de 5 afgerond. Deze methode pas ik dagelijks toe.

Ik vind het prettig om tijdens mijn begeleidingen naast het kind te tekenen. Zo kan ik bijvoorbeeld afspraken die ik maak visueel maken en kinderen die (nog) niet talig zijn of (nog) niet kunnen lezen begrijpen beter wat ik bedoel. Ik hoef dan niet steeds te herhalen, maar als dezelfde situatie zich weer voordoet, kan ik wijzen naar de tekenening. In december 2024 heb ik de training Ondersteunend tekenen bij TOS gevolgd als extra ondersteuning. Het werken aan het zelfvertrouwen van kinderen vind ik belangrijk. Dat is de basis. Ik werk met plakboeken waar de werkjes die we samen maken ingeplakt worden. Oefeningen voor het zelfvertouwen zoals: Wat kan je goed? Wat wil je nog leren? Wat vind je moeilijk? Wat zijn je talenten? Wat heb je nodig? komt allemaal aan bod aangepast aan de leeftijd en het niveau. Dit alles spelenderwijs met veel spelmateriaal.

Het spelmateriaal is divers. Er is een familie Sokpop die ik eens heb ingezet voor een kind die moeite had om zijn sokken aan te doen. Cijfers op schijfjes van de sjoelbak dienen om te rekenen en het bewegen te stimuleren. Woorden op vissen worden gevangen in een visnetje en daar worden zinnen van gemaakt en Halli Galli is een spelletje die ik in verschillende varianten heb dus vaak van pas komt.